Przyszli edukatorzy leśni z wizytą w Łysym Młynie
Sześciu
wspaniałych – Dominik, Kasia, Kuba, Magda, Martyna, Ola; dwa małe chochliki –
Monika i Lena oraz Rozum – Marek i Serce całego wydarzenia – Alicja, to skład
osobowy obozu naukowego Sekcji Edukacji Leśnej i Komunikacji Społecznej
(SELiKS) Koła Naukowego Leśników.
Początek lipca, początek wielkich upałów był dla nas początkiem świetnej zabawy, twórczej pracy i nowych wyzwań. Odwiedziliśmy Łysy Młyn, ośrodek edukacyjny, który powstał w ramach projektu „Budowa sieci nauczania na rzecz środowiska oraz ochrona pachnicy dębowej na obszarze wytypowanym do sieci Natura 2000 PLH 300001 Biedrusko”, prowadzonego przez Nadleśnictwo Łopuchówko. Jest to miejsce, wykorzystywane przez nauczycieli w pracy z uczniami. Również pracownicy Nadleśnictwa prowadzą tam zajęcia edukacyjne.
Realizacji tych działań sprzyja świetnie przygotowana infrastruktura. W odrestaurowanym wodnym młynie na trzech kondygnacjach znajdują się między innymi:
- Centrum Ochrony Pachnicy Dębowej, ekspozycja poświęcona martwemu drewnu - gdzie można zapoznać się z organizmami żyjącymi w drewnie, obejrzeć film
o pachnicy i dowiedzieć się wielu ciekawych informacji o życiu w lesie; - Leśne laboratorium – pracownia entomologiczna, w której sprzęt optyczny
i preparacyjny pozwala na obserwacje świata owadów; - Wystawa zdjęć owadów – można tutaj obejrzeć wspaniałe, profesjonalnie wykonane zdjęcia dużego formatu różnych gatunków owadów;
- Ekspozycja poświęcona ubocznemu użytkowaniu lasu, możliwości wykorzystania leśnych roślin, ziół w przemyśle spożywczym czy kosmetycznym;
- Całość uzupełnia internetowa platforma edukacyjna, oparta na założeniach
e-learningu „Wirtualne Laboratorium Interaktywnego Nauczania”.
Wokół położonego
przy młynie stawu przygotowano ścieżkę edukacyjną, na której umieszczono plansze
poświęcone tematyce związanej z wodą. [*]
Fot. Alicja Gasek |
Fot. Alicja Gasek |
Fot. Alicja Gasek |
Już w sobotę po
południu zwiedziliśmy Łysy Młyn. Oprowadziła nas Karolina Kapałka-Boratyńska,
która przedstawiła nam zakres tematyczny przeprowadzanych tu zajęć
edukacyjnych, zapoznała nas z materiałami i pomocami dydaktycznymi oraz barwnie
opowiedziała o funkcjonowaniu Ośrodka.
Niedzielne
przedpołudnie spędziliśmy w arboretum w Kórniku, gdzie przywitał nas Pan prof.
Adam Boratyński, dyrektor do spraw naukowych Instytutu Dendrologii PAN. Spacer
wśród majestatycznych drzew, uświetniony barwnymi opowieściami Pana Profesora
był niezapomnianym przeżyciem.
Po tak miłych
przeżyciach, wróciliśmy do pracy. Przeprowadziliśmy warsztaty dotyczące
ewaluacji materiałów edukacyjnych. Ciekawe dyskusje nad tą złożoną,
interesującą, a nie do końca jeszcze zdiagnozowaną problematyką, zainspirowały
nas do prowadzenia dalszych badań z nią związanych.
Kolejny dzień
postawił przed nami duże wyzwanie związane z warsztatem pracy edukatora. Marek
przedstawił podstawowe zasady, metody i techniki pracy edukatora, które już
następnego dnia studenci mieli wcielić w życie…
Zwieńczeniem
dnia było odegranie przez studentów fragmentu Hamleta, wrażenia niezapomniane…
Nadszedł w końcu
długo oczekiwany dzień, kiedy to sami przeprowadziliśmy zajęcia w Łysym Młynie
z dziećmi z pobliskiej szkoły. Daliśmy
radę! Każdy z nas poczuł chyba w sobie tą pasję prawdziwego edukatora leśnego. Dzieciaki
były zachwycone.
W Łysym Młynie
zostawiliśmy po sobie pamiątkę – scenariusz gry terenowej, którą tamtejsi
edukatorzy oraz nauczyciele będą mogli wykorzystywać podczas zajęć z uczniami.
Na zakończenie
obozu odwiedziliśmy Katedrę Łowiectwa i Ochrony Lasu Wydziału Leśnego
Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Pani dr Anna Wierzbicka urządziła nam
pyszny pokaz przyrządzania dziczyzny. Mieliśmy okazję skosztować świetnych
potraw z jelenia. Zwiedziliśmy też arboretum Uniwersytetu, które znajduje się
tuż za budynkiem Zakładu Łowiectwa, pozazdrościć…
To było kilka
dni intensywnej pracy, dzięki którym rozwijaliśmy swoje umiejętności i
kompetencje edukatora leśnego w zakresie
- merytorycznym
- dydaktyczno –
metodycznym
- komunikacyjnym
- psycho – pedagogicznym
- diagnostycznym
- planistyczno –
projektowym
- medialnym
Co z pewnością
zaowocują w przyszłości nie tylko ciekawymi pracami badawczymi.
0 komentarze :
Prześlij komentarz