Festiwal Gier dla Zrównoważonego Rozwoju

4 kwietnia 2016 roku w Warszawie odbył się Ogólnopolski Festiwal Gier dla Zrównoważonego Rozwoju – Zielone Gry.
Zielone Gry to projekt realizowany przez Stowarzyszenie Centrum Rozwiązań Systemowych w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Fundacją Ekorozwoju. Ma on na celu propagowanie Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju za pomocą gier planszowych i internetowych tzw. poważnych gier (serious games). Takie gry nie tylko bawią, ale również skłaniają do refleksji, przekazują wiedzę lub pozwalają nabywać umiejętności.

Celem festiwalu było zebranie i prezentacja szerokiej gamy gier ekologicznych dostępnych na polskim rynku. Było to podsumowanie dwuletniej pracy nad wykorzystaniem i popularyzacją poważnych gier. Mimo tego, że projekt był skierowany do bibliotek i organizacji pozarządowych na festiwal mógł się zapisać każdy. Skorzystałam z tej okazji, ponieważ od 4 lat wykorzystuję gry w zajęciach ze studentami. Szczerze mówiąc nie poznałam tam ani jednej osoby pracującej w bibliotece, a uczestnicy wywodzili się z wielu środowisk i byli głównie związani z nieformalną edukacją.

W programie Festiwalu pojawiły się seminaria, sesje warsztatowe oraz otwarte rozgrywki. Można było posłuchać o ciekawych grach oraz o ich wykorzystaniu, wziąć udział w rozgrywkach otwartych w GameRoomie czy spędzić dzień na grze miejskiej.
Program został ułożony tak, że poszczególne sesje nakładały się na siebie, dlatego też trzeba było  wybrać te, w których weźmie się udział. Ja zapisałam się na seminarium o wykorzystaniu gier w szkole i na uczelni oraz na 2 sesje z grami: About that forest i Do we have a deal?

Seminarium składało się z 4 krótkich prezentacji praktyków: swoje doświadczenia w edukacji z grami przedstawili: Łukasz Bartosik z PAH, Krzysztof Grynienko związany z projektem Zielone Gry, Sławomir Wierzchowski (założyciel Pionkolandii) i Ewa Cebula nauczyciele ze Sztumu oraz dr Janusz Reichel z Uniwersytetu Łódzkiego. Wszyscy prelegenci byli przekonani o pozytywnej roli gier w edukacji i podkreślali, że kształtują one kompetencje miękkie graczy.

Na pierwszy warsztat zapisałam się, ponieważ gra miała w tytule las. Jest to gra komputerowa uświadamiająca uczestnikom zasady zrównoważonej gospodarki zasobami, wagę współdziałania w społeczności i ucząca, iż działania w środowisku naturalnym mają swoje konsekwencje. Link: http://zielonegry.crs.org.pl/gropedia/about-that-forest/. Graliśmy w uproszczoną wersję z użyciem tabletów i pewnie dlatego gra mnie nie zachwyciła. Szerszą recenzję zapowiadam już wkrótce – będziemy w nią grać na zajęciach jeszcze w kwietniu. Ostatni warsztat był raczej testowaniem gry niż rozgrywką. Testowaliśmy mechanizm – gra nie miała jeszcze fabuły. Uczestnicy mogli zgłaszać swoje uwagi i propozycje co do rozwoju pomysłu.
W GameRoomie można było zagrać w planszówki mniej lub bardziej znane: Rozegraj miasto, Ekoskrzaty, Ropa z Catanu, Tramwaj w Olsztynie i kilka innych.

Każdy z uczestników otrzymał publikację o grach w Zrównoważonym Rozwoju (dostępna już on-line: http://zielonegry.crs.org.pl/wp-content/uploads/2015/09/Publikacja-Gry-dla-Zrownowazonego-Rozwoju.pdf). Zawiera ona artykuły praktyków, opisy gier i scenariusze zajęć z użyciem gier prezentowanych na Festiwalu. Na pewno będę z niej często korzystać.
Festiwal był jedną z nielicznych okazji do spotkania z osobami zakręconymi na punkcie gier w edukacji i świetnie ładował akumulatory. Jednak idea poważnych gier jest stosunkowo nowa i wciąż mało popularna w naszym kraju. Mam nadzieję, że szybko się to zmieni.

Anna Wierzbicka

Wierzba

Share this:

, , , , , , , , ,

CONVERSATION

0 komentarze :

Prześlij komentarz