Festiwal Gier dla Zrównoważonego Rozwoju
4 kwietnia 2016 roku w Warszawie odbył się
Ogólnopolski Festiwal Gier dla Zrównoważonego Rozwoju – Zielone Gry.
Zielone
Gry to projekt realizowany
przez Stowarzyszenie Centrum Rozwiązań Systemowych w partnerstwie
z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Fundacją Ekorozwoju.
Ma on na celu propagowanie Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju za pomocą gier
planszowych i internetowych tzw. poważnych gier (serious games). Takie gry nie tylko bawią, ale
również skłaniają do refleksji, przekazują wiedzę lub pozwalają nabywać
umiejętności.
Celem festiwalu było zebranie i prezentacja szerokiej gamy gier
ekologicznych dostępnych na polskim rynku. Było to podsumowanie dwuletniej
pracy nad wykorzystaniem i popularyzacją poważnych gier. Mimo tego, że projekt
był skierowany do bibliotek i organizacji pozarządowych na festiwal mógł się
zapisać każdy. Skorzystałam z tej okazji, ponieważ od 4 lat wykorzystuję gry w
zajęciach ze studentami. Szczerze mówiąc nie poznałam tam ani jednej osoby
pracującej w bibliotece, a uczestnicy wywodzili się z wielu środowisk i byli
głównie związani z nieformalną edukacją.
W programie Festiwalu pojawiły się seminaria, sesje warsztatowe oraz otwarte rozgrywki.
Można było posłuchać o ciekawych grach oraz o ich wykorzystaniu, wziąć udział w rozgrywkach
otwartych w GameRoomie czy spędzić dzień na grze miejskiej.
Program został ułożony tak, że poszczególne sesje nakładały się na siebie, dlatego też trzeba było wybrać te, w których weźmie się udział. Ja zapisałam się na seminarium o
wykorzystaniu gier w szkole i na uczelni oraz na 2 sesje z grami: About that forest i
Do we have a deal?
Seminarium
składało się z 4 krótkich prezentacji praktyków: swoje doświadczenia w edukacji
z grami przedstawili: Łukasz Bartosik z PAH, Krzysztof Grynienko związany z
projektem Zielone Gry, Sławomir Wierzchowski (założyciel Pionkolandii) i Ewa
Cebula nauczyciele ze Sztumu oraz dr Janusz Reichel z Uniwersytetu Łódzkiego.
Wszyscy prelegenci byli przekonani o pozytywnej roli gier w edukacji i
podkreślali, że kształtują one kompetencje miękkie graczy.
Na pierwszy warsztat zapisałam się, ponieważ gra miała w tytule las. Jest to gra komputerowa uświadamiająca uczestnikom zasady zrównoważonej gospodarki zasobami, wagę współdziałania w społeczności i ucząca, iż działania w środowisku naturalnym mają swoje konsekwencje. Link: http://zielonegry.crs.org.pl/gropedia/about-that-forest/. Graliśmy w uproszczoną wersję z użyciem tabletów i pewnie dlatego gra mnie nie zachwyciła. Szerszą recenzję zapowiadam już wkrótce – będziemy w nią grać na zajęciach jeszcze w kwietniu. Ostatni
warsztat był raczej testowaniem gry niż rozgrywką. Testowaliśmy mechanizm – gra
nie miała jeszcze fabuły. Uczestnicy mogli zgłaszać swoje uwagi i propozycje co
do rozwoju pomysłu.
Na pierwszy warsztat zapisałam się, ponieważ gra miała w tytule las. Jest to gra komputerowa uświadamiająca uczestnikom zasady zrównoważonej gospodarki zasobami, wagę współdziałania w społeczności i ucząca, iż działania w środowisku naturalnym mają swoje konsekwencje. Link: http://zielonegry.crs.org.pl/gropedia/about-that-forest/. Graliśmy w uproszczoną wersję z użyciem tabletów i pewnie dlatego gra mnie nie zachwyciła. Szerszą recenzję zapowiadam już wkrótce – będziemy w nią grać na zajęciach jeszcze w kwietniu.
W
GameRoomie można było zagrać w planszówki mniej lub bardziej znane: Rozegraj
miasto, Ekoskrzaty, Ropa z Catanu, Tramwaj w Olsztynie i kilka innych.
Festiwal
był jedną z nielicznych okazji do spotkania z osobami zakręconymi na punkcie
gier w edukacji i świetnie ładował akumulatory. Jednak
idea poważnych gier jest stosunkowo nowa i wciąż mało popularna w naszym kraju. Mam nadzieję, że szybko się to zmieni.
Anna
Wierzbicka
Wierzba
0 komentarze :
Prześlij komentarz