Gry internetowe: Gra z Klimatem 2.0 i Gra o Las

Dziś chciałabym podzielić się z Wami moimi wrażeniami dotyczącymi dwóch gier zamieszczonych na platformie Zielone Gry.

O projekcie i konferencji o tym samym tytule pisałam kilka miesięcy temu (http://www.sel.edu.pl/2016/04/festiwal-gier-dla-zrownowazonego-rozwoju.html). Bardzo ważną częścią projektu jest platforma internetowa, na której można grać w elektroniczne wersje (po polsku!) wielu znanych na świecie gier z Worldwatch Institute. Gry mają na celu zapoznanie graczy z zasadami zrównoważonego rozwoju. Do gier dołączane są scenariusze zajęć (http://zielonegry.crs.org.pl/wp-content/uploads/2015/09/Publikacja-Gry-dla-Zrownowazonego-Rozwoju.pdf), ankiety, instrukcje. Materiały przygotowane są profesjonalnie, prosto i są bardzo ładnie opracowane graficznie.

Jednak aby móc grać we wspomniane gry, trzeba mieć dostęp do wielu komputerów z dostępem do Internetu na raz – każdy z graczy to osobne stanowisko komputerowe. Z tego względu gry te będą trudne do wykorzystania w ośrodkach edukacji leśnej. Zresztą projekt skierowany jest głównie do bibliotek i organizacji pozarządowych. 
Ze strony prowadzącego przeprowadzenie gry wymaga wcześniejszego założenia konta na stronie https://play.games4sustainability.com oraz doboru parametrów gry. Potrzebne są też adresy poczty elektronicznej przyszłych graczy, by zaprosić ich do gry (kolejna trudność, gdy myślimy o klasycznych zajęciach edukacji leśnej).

Samo przeprowadzenie gry nie jest trudne – kierujemy się scenariuszem zajęć wprowadzając graczy w tematykę i wciskamy przycisk start :).
Obie gry mają podobną konstrukcję: gracze gospodarują określonym kawałkiem gruntu – lasem (w jednej wersji jest to zbocze nad rzeką, w Grze z Klimatem jest to wyspa). Gracze użytkują las – wycinają drzewa lub zbierają płody runa leśnego, zarabiając w ten sposób pieniądze, które potem inwestują w infrastrukturę i swoje domy. W kolejnych rundach las odrasta, jednak – tak jak w realnym świecie nie od razu i niejednakowo szybko w różnych lokalizacjach. Na koniec każdej rundy przychodzi niespodziewane zjawisko pogodowe (powódź, wichura) i w zależności od tego jak bardzo zmienione zostało środowisko powoduje mniejsze lub większe straty. Kataklizmy są nieprzewidywalne i losowe – nigdy nie wiadomo kogo dotkną bardziej. Gracze mogą zniszczyć swój świat rabunkową gospodarką albo wspólnie nim gospodarować by rozwijać się w sposób zrównoważony. Zadaniem moderatora jest zarządzanie przerw, pytanie czy gracze chcą zwołać naradę i oczywiście omówienie gry po jej zakończeniu.

Niestety podstawowym problemem tych gier jest to, że kiepsko „chodzą”. Na Festiwalu próbowaliśmy grać w wersję na tablety, niestety gra działała powoli i się zawieszała. Na komputerach stacjonarnych raz udało mi się tę grę przeprowadzić, ale innym razem z kolei nie udawało się wysłać maili z zaproszeniami dla graczy. Po kilku dniach znów wszystko chodziło bez zarzutu. 
Instrukcje zawarte w scenariuszu są skrótowe i zakładają, że gracze szybko sami zorientują się o co chodzi – cóż widocznie studenci Wydziału Leśnego to jednak nie pokolenie informatyczne, bo nie udawało nam się przeprowadzać rozgrywek zbyt gładko. Uczestnicy gubili się w zasadach, długościach rund i możliwości rozmów on-line.
Podsumowując gry wyglądają świetnie na pierwszy rzut oka, tracą przy próbie ich wykorzystania. Druga sprawa to, to czy gra komputerowa jest najwłaściwszym narzędziem do wykorzystania w EZR – to już zostawiam Wam do oceny.

Autorka tekstu:
Anna Wierzbicka
Wierzba

Zdjęcie: skan strony www.zielonegry.crs.org.pl

Share this:

CONVERSATION

1 komentarze :

  1. Thank you very much for seeing 밤알바 information.
    Thank you very much for seeing 유흥알바 information.
    Thank you very much for seeing 밤알바 information.
    Thank you very much for seeing 룸알바 information.

    OdpowiedzUsuń