Biogospodarka i edukacja leśna - szansa i wyzwanie dla EZR


11. Europejski Kongres Edukacji Leśnej w tym roku odbył się pod hasłem "Biogospodarka i edukacja leśna - szansą w nauczaniu na rzecz zrównoważonego rozwoju" i miał miejsce w Biri, w Norwegii. W kongresie wzięło udział 70 osób, w tym edukatorzy z 17 krajów europejskich. 

Pal Vidar Sollie dyrektor generalny Ministerstwa Rolnictwa i Wyżywienia w Norwegii zwrócił uwagę na to, że edukowanie i odpowiednia forma komunikacji ze społeczeństwem ma kluczowe znaczenie dla przyszłych wyborów konsumenckich, a zrównoważone korzystanie z odnawialnych źródeł energii jest przyszłością naszej planety w kontekście zmian klimatu. Podkreślił, że edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w połączeniu z biogospodarką stanowią nowe wyzwanie dla edukacji. Dyrektor Generalny wspomniał także o tym, że Norwegia chce rozwijać budownictwo wielkogabarytowe w postaci drewnianych budynków użyteczności publicznej takich jak szkoły czy urzędy.


W kolejnym wystąpieniu Jon Bingen zabrał uczestników w historyczną podróż po źródłach energii, w celu wyjaśnienia, że biogospodarka to nie tylko idea, ale także konieczność i nieuchronność. Przejście z ropy naftowej na biomasę ma ogromne znaczenie dla naszego regionu zarówno w kontekście polityki jak i gospodarki. Biomasa ze względu na swoją dostępność jest też szansą dla większej ilości krajów. Dodatkowo z powodu zmian klimatycznych przejście na odnawialne źródła energii wydaje się już nie tylko wyborem, ale koniecznością. 


Ciekawym wystąpieniem była także prezentacja doktora Guntera Dobler’a z Niemiec na temat „Sposobów wykorzystania opowiadań w edukacji leśnej oraz działaniach komunikacyjnych.” Potraktowanie edukacji leśnej jako „aktora”, który może zmienić wizerunek leśnictwa to główne przesłanie tego wystąpienia. A konkretny przykład jak zbudować taką historię niewątpliwie wzbogacił warsztat niejednego edukatora.


Z wielu warsztatów przygotowanych przez organizatorów można było zapisać się na dwa. Celem warsztatu Sirpy Karkkainen z Finlandii, Anny Leny Albertsen i Niny Ree-Lindstand z Norwegii było pokazanie nowoczesnych i tradycyjnych sposobów nauczania dzieci i młodzieży w zakresie biogospodarki. W pierwszej części zaprezentowano projekt multimedialnej aplikacji internetowej przygotowanej przez Finów. Ten interaktywny kurs, pomaga zrozumieć skomplikowane zagadnienia biogospodarki oraz zasad zrównoważonego rozwoju, a jego siła polega na konieczności podejmowania decyzji przez użytkowników, które będą miały znaczący wpływ na przyszłość naszej planety.  W drugiej części zajęć podzielono wszystkich na grupy, z których każda miała odgadnąć, które z prezentowanych przedmiotów mają związek z lasem. I tak wśród nich znalazła się pasta do zębów, pudełko po lodach, karton po mleku, perfumy, zapałki, czy bluza. Była to doskonała okazja do omówienia zawiązku tych przedmiotów z lasem i wskazanie jak wiele zastosowań mają produkty z lasu.



Ciekawy warsztatem okazały się także zajęcia przygotowane przez Bettinę Foerster-Baldenius oraz Georga Sprunga z Niemiec. Uczestnicy zostali podzieleni na grupy i każda z nich miała za zadanie rozgrzać kubek wody mając do dyspozycji dokładnie odmierzoną ilość drewna. Na początku prowadzący zaprezentowali sposoby budowy ogniska i stosów ogniskowych. Potem zaprosili do udziału uczestników, angażując ich w pracę zespołową oraz wspólne rozwiązywanie problemów podczas budowy ich własnego ogniska.  Wygrała ta drużyna, która zużyła najmniej surowca drzewnego. Warsztat pozwalał omówić zasady ZR, właściwości energetyczne drewna, znaczenie techniki układania stosu na zużycie drewna, a tym samym przedstawić zagadnienia dotyczące biogospodarki oraz zrównoważonego korzystania ze źródeł energii.


Znaczącym punktem programu był też „Targ aktywności” (Market of activities), czyli przestrzeń umożliwiająca wymianę doświadczeń i pomysłów na: krótki warsztat, grę, zabawę czy inną edukacyjną aktywność. W ramach targu pojawiło się: leśne memory, rzeźbienie w drewnie, budowanie szałasów i domków drewnianych, czy pomysły na aranżacje stoiska edukacyjnego. Wiele z tych aktywności i propozycji okazała się bardzo cenna i inspirująca szczególnie do wykorzystania podczas festynów i pikników edukacyjnych.





Ostatniego dnia kongresu organizatorzy zabrali uczestników do Muzeum Leśnego
w Elverum. W obiekcie można było obejrzeć bogatą ekspozycję spreparowanych leśnych zwierząt, dział poświęcony mechanizacji prac leśnych, czy nowoczesną salę z multimediami obrazującą zagadnienia fotosyntezy. 



Po wizycie w muzeum uczestnicy udali się na pobliską wyspę, na której odbywają się różnorodne zajęcia i warsztaty dla dzieci i młodzieży związane z lasem, łowiectwem i rybołówstwem połączone z nauką technik gotowania na świeżym powietrzu.



Autorka tekstu: Aleksandra Piasecka

Autor zdjęć: Wiktor Naturski

Share this:

CONVERSATION

0 komentarze :

Prześlij komentarz