Od wiedzy do inspiracji – nowoczesne metody edukacji

Trzydniowa, wiosenna konferencja w zasypanym śniegiem Zakopanym. Koncepcja interpretacji rzuca wreszcie pomost pomiędzy rolą edukatora i przewodnika. Daje odpowiedź na pytanie „jak?”. W dodatku lokuje leśnych edukatorów w znacznie szerszej niż dotychczas perspektywie.


Interpretujemy „dziedzictwo”. W przypadku parków narodowych może to być dziedzictwo przyrodnicze, w przypadku muzeów – sztuka. Dla leśników, moim zdaniem może to być dziedzictwo użytkowania przyrody (wczoraj i dziś, zrównoważone i nie). Daje to pełną potencjału, bliską mi osobiście perspektywę. Zajęcia powinny odnosić się do osobistych doświadczeń uczestnika zajęć, które powinny prowokować do samodzielnego myślenia i odkrywania zależności. Metoda skierowana jest do osób dorosłych i starszych dzieci.

Ciekawym przykładem, będącym jedynie niewielkim elementem większej układanki, był  fragment warsztatu Magdaleny Kuś i Alicji Fischer. Brnęliśmy w śniegu powyżej kolan, by dotrzeć do grupy powalonych drzew. Naszym zadaniem było wczucie się w te leżące kolosy i zapisanie „ich myśli” na małych karteczkach. Naprawdę prosty i ciekawy pomysł na oddanie głosu uczestnikom zajęć i „pozostanie z boku” przez samego edukatora. Warsztaty dotyczyły pojęcia „myśli przewodniej”, która ma pojawić się i zostać w umysłach uczestników zajęć, która niekoniecznie nawet powinna być wypowiadana wprost przez prowadzącego zajęcia.

Bardziej usystematyzowane i zwięzłe informacje na temat interpretacji dziedzictwa można znaleźć na przykład na muzeoblogu: http://muzeoblog.org/2012/03/20/tilden/

Przyswojona już nieco koncepcja zrównoważonego rozwoju daje leśnej edukacji odpowiedź „O czym edukować”. Interpretacja dziedzictwa – jak. Obie lokują naszą edukację w szerszej ogólnopolskiej, europejskiej i światowej perspektywie, przenoszą ją również poza getto „edukacji o leśnictwie”. Warto nadrobić kilkudziesięcioletnie zaległości w stosowaniu tej koncepcji, jakie mamy względem Europy i USA, a także części rodzimych parków narodowych. Nie obędzie się tu bez wielogodzinnych szkoleń, co nie będzie łatwe, gdyż większość specjalistów mieszka  w Europie Zachodniej i USA, chociaż są też ciekawe przyczółki w Czechach, Polsce, czy nawet na Białorusi.

Konferencja Od wiedzy do inspiracji – nowoczesne metody edukacji w obszarach cennych przyrodniczo, została zorganizowana przez Tatrzański Park Narodowy 19-21 kwietnia 2017 r. w Zakopanym, we współpracy z Lasami Państwowymi i konsulatem Generalnym USA w Krakowie.

Autor tekstu i zdjęcia
Witold Ciechanowicz

Share this:

CONVERSATION

0 komentarze :

Prześlij komentarz